Az IDő KEREKE
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Az utolsó szóig ismerned kell a szabájokat, hogy tudd mikor melyiket lehet megszekgni. (Siuan, új tavasz 45. oldal)

 
Ki a kedvenc főszereplőd?
Ki a kedvenc főszereplőd?

Rand al'Thor
Perrin Aybara
Mat Couton
Elyane Trakand
Egwene al'Vere
Nynaeve al'Mera
Egyéb
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Főoldal

Vendégkönyv/chat

Levélküldő

Napló

Keresők

Mi az az Idő Kereke?

 

Miért állította Sammael, hogy fegyverszünetet kötött Randdel?

 

Ki ölte meg Asmodeant?!  

Enciklopédia 

Mazrim Taim - Vajon ő Demandred?

Kicsoda Mesaana a toronyban? 

Sasszárny Arthur

Kimaradt oldalak! A Káosz Ura:146-151556-558

 

Rand al'Thor 

Mat Cauthon

Egwene al'Vere

Elayne Trakand

Nynaeve al'Meara & Lan

Az Arnyék

Városok/térképek

Saját Rajzok

 

Új Tavasz 2. rész

 

Robert Jordan: Fan Club

 
Az Ogierek
Az Ogierek : 6. Az Átjárók

6. Az Átjárók

Fycsur  2007.03.30. 12:04


1. Az Átjárók mibenléte és leírása
A. Az Átjárók mûködése
– egy Átjárókapun belépve az ember egy másik világba kerül, amelyben a tér és az idő másmilyen, mint a hétköznapi világban; így az Átjárókon bizonyos utat megtéve a mindennapi világban jóval nagyobb távolságra lévő Kapun lehet kilépni [I.43.]
– ennek létrehozásuk idejében különösen nagy hasznát vették az Ogierek, mivel úgy utazhattak egyik Steddingből a másikba, hogy sem az emberek, sem a fizikai világ káoszán nem kellett átkelniük
– az Átjárók bizonyos szempontból élő lények, de hogy pontosan micsodák, azt egyetlen Ogier sem érti, és az Aes Sedaiok sem emlékeznek már rá [I.43.]
– maguk az Átjárók növényhez hasonlíthatóak, a Kapuk pedig virágaikhoz [WWOT.22.]
– az Átjárókban minden célhelyre sok út vezet [I.45.]
B. Az Átjárók világa
– az Átjárókon belül ma szinte kézzelfogható sötétség uralkodik, amelyet a lámpások fénye csak nehezen világít be, szűk területen
– az átjárókban soha nincsen légmozgás; ha valaki szél hangját hallja, akkor a Fekete Szél közelít
– a közlekedésre szolgáló „építészeti elemek” gyakorlatilag az űrben lebegnek, fizikailag egymás fölött vagy egymás mellett is elhelyezkedhetnek, de e fizikának semmi köze nincsen a külső világban elérendő úticél irányához
C. Szigetek és egyebek
– az Átjárók Szigetekből állnak, amelyeket hidak és rámpák kötnek össze [I.44.]
– ezek anyaga kő, amely mindenütt lyukacsos, mintha sav marta volna ki; a lyukak tűszúrásnyitól lépésnyi átmérőjű sekély kráterekig változnak; több helyen a maródás annyira előrehaladott, hogy a padló vagy a korlátok nagyobb részei teljesen hiányoznak, beomlottak
– a Szigetek alakja körtől elnyújtott oválisig változik; átmérőjük ötventől jóval több, mint száz lépésig terjed [WWOT.22.]
– Egwene mintegy száz lépésre becsüli az egyik átmérőjét [II.39.]
– a Szigeteket (embernek) mellmagasságú korlát veszi körül, melynek anyaga egyszerű görbék és körök alakjában megmunkált sima, fehér kő
– a korlát is sok helyen repedezett, lyukacsos és hiányos.
– a hidak ívesek, és kőfaluk van
– a rámpák enyhén lejtenek felfelé vagy lefelé, nincsen korlátjuk vagy faluk, és spirálisan visszakanyarodva egymás fölött elhelyezkedő szigeteket kötnek össze
D. Tájékozódás
– a Kapukat a legközelebbi Útmutatóval egy, a padlón húzódó széles, fehér csík köti össze [I.44.]
– az Átjárókban időnként (minden olyan ponton, ahol több út találkozik) Útmutatók [Guiding] találhatóak: ezek magas, élükön álló kőlapok, melyeken Ogier írással instrukciók találhatóak arról, hogy milyen helyre milyen útvonal vezet [I.44., WWOT.22.]
– az Útmutatók anyaga fehér kő, és a felirataik ezüst vagy ezüstszínű intarziával készültek [IV.27.]
– a hidaknál, vagy legalábbis egyes hidaknál is találhatóak egysoros útmutatások, keskeny kőoszlopokra írva
– emberek általában akkor sem képesek tájékozódni az Átjárókban, ha el tudják olvasni az Ogier írást. Loial még sohasem hallott olyan emberről, aki Ogier vezető nélkül akár az első Szigetről is jól el tudott volna indulni [I.45.]
– ugyanakkor papírra felírt instrukciók segítségével mégis tudnak navigálni az Átjárókban a Myrddraalok [sok említés], és Liandrin [II.39.] is
2. Az Átjárókapuk
A. A Kapuk leírása
– az Átjárókba az Átjárókapukon keresztül lehet belépni [I.44.]; ez az egyetlen olyan részük, amely a szó szoros értelmében vett világban található [WWOT.21.]
– a Kapuk első ránézésre hihetetlenül réginek tűnnek [I.44.]
– kőből vannak, és leveleket és indákat ábrázoló faragás borítja őket, amely rendkívül élethű
– olyan, mintha finom kőporral belepett élő indák és virágok lennének [WWOT.21.]
– kívülről a Kapuk hátoldala sima, dísztelen kő
– a Kapu faragásai között található egy háromosztatú Avendesora-levél, amely leemelhető, és ha egy emberi arasznyival lejjebb helyezik vissza, akkor a Kapu kinyílik (a szárnyak lassan kifelé tárulnak) [I.44.]
– kinyíláskor a faragások még életszerűbbnek tűnnek: mintha zöldek lennének, és szellő lebegtetné őket
– a [WWOT.21.] szó szerint azt írja, hogy élő növényzetté változik ilyenkor a kapu
– lehetséges, hogy van más mód is a Kapuk nyitására [WWOT.21: általában így nyitják ki őket]
– a Kapuk belső oldalát a külsőhöz hasonló faragás borítja
– a nyitott kapuban kívülről tompa, tükröző felület látható
B. Be- és kilépés
– amikor az ember áthalad egy Kapun, egy végtelen pillanatig úgy érzi, mintha jeges vízen menne keresztül, majd ez az érzés hirtelen elmúlik [I.44.]
– belülről nézve a külvilág úgy látható, mintha kormozott üvegen keresztül néznék
– mivel az idő gyorsabban telik az Átjárókban, a kinti mozgások lassítottnak tűnnek, a belépő viszont könnyen megbotlik, mivel mozgása nem azonnal gyorsul fel
– a nyitott Kapu belülről nem látható, csak az áttetsző felület
– ennek túloldaláról semmi nem látható, és egyetlen könyvben sem írtak arról, hogy mi történik azzal, aki megkerül belülről egy Átjárókaput – könnyen lehet, hogy eltéved valahol az ismeretlenben, és soha nem talál vissza
– a kilépés élménye a belépésével azonos, azonban a mozgás kilépés után egy pillanatig még (kétszer) gyorsabb a normálisnál [I.45.]
C. Kapuk bezása és megsemmisítése
– egy Átjárókapu gyakorlatilag elpusztíthatatlan [I.45.]
– ha eltávolítják róla az Avendesora-levelet, akkor nem nyitható ki arról az oldalról, ahol a levelet levették, de erőszakkal [pl. Hatalommal] átvágható a Kapu, és így keresztül lehet rajta menni [I.45.]
– ha az egyik oldali levelet áthelyezik a másikra, akkor csak arról az oldalról lesz nyitható a Kapu, ahol a levelek vannak [IV.27.]
– ha a leveleket nem teszik vissza, akkor a Kapu tönkremegy [„elhervadnak” a levelek?], és többé nem nyitható ki [IV.27.]
– ezt valószínűleg helyre tudják hozni a Vének a Talizmánnal, vagy esetleg egy Aes Sedai lyukat tudna vágni bele (amely utóbbi lehetőséget Loial elborzasztónak találja) [IV.43.]
– Haman szerint egyszerű dolog bezárni egy kaput úgy, hogy csak a Talizmánnal legyen kinyitható, de nem tartja kívánatosnak ezt. Nem derül ki, hogy a fenti levéleltávolításos módszerre gondol-e. [VI.21.]
– egy Kapu teljes elpusztítása Soferra lánya Ala lánya Damelle beszámolója szerint igen nehéz feladat, amelyhez 13 Aes Sedai közös, sa’angreallal segített munkája szükséges (kevesebb, mint 500 évvel a Világtörés utáni eseményt ír le, amikor egy, a Fertő által elnyelt Steddinghez tartozó Kaput pusztítottak el) [IV.43.]
– ugyanő számol be arról, hogy egyszer csupán 9 Aes Sedai próbálkozott e feladattal, és nekik csak károsítaniuk sikerült a Kaput, majd elnyelte őket a… [Loial zavartan félbehagyja az elbeszélést]
3. Az Átjárók történelme
A. Az Átjárók eredete
– a férfi Aes Sedaiok, akiket az Ogierek az Őrület Idején befogadtak a Steddingbe [›II.4.B.], távozásukkor az Átjárókat adták ajándékba az Ogiereknek [I.43.]
– a Kapuknak természetesen a Stedding határán kívül kell elhelyezkedniük, mivel az Egyetlen Hatalom segítségével hozzák létre őket [I.43.]
– létrehozóik valószínűleg csapdákat építettek az Átjárókba, hogy megakadályozzák a Myrddraalok és trallokok átkelését [I.45.]
– ezek hatására a trallokokat mintha élve elnyelte volna a kő, és maguk is szürke, lyukacsos kőszerű anyaggá változtak
B. A Növesztés Talizmánja
– az utolsó férfi Aes Sedaiok távozásukkor egy talizmánt vagy kulcsot adományoztak az Ogiereknek, amelynek segítségével újabb Átjárókat lehetett növeszteni a későbbiekben újrafelfedezett Steddingekhez, valamint az emberi városok mellé épített Ogier ligetekhez [I.43.]
– a Talizmán nem új Átjárókat teremt, hanem a meglévőket készteti arra, hogy új ágat növesszenek [WWOT.21.]
– mintegy 600 évvel ezelőtt, Tsofu felfedezése idején, még növesztettek új Átjárókat a Vének (bár már jóval ezelőtt megkezdődött az elsötétülésük, lásd alább) [II.33.]
– a Talizmán az Egyetlen Hatalmat [csak Saidint?] használja [VI.20.], ter’angreal [WWOT.21.], amelyet Ogierek is tudnak használni
C. Az Átjárók elsötétülése
– eredetileg az Átjárók kiesek és világosak voltak, a külvilág és az Átjárók közti határfelület pedig ragyogó tükörre hasonlított [I.44.]
– a Szigeteken lágy fű nőtt, amelyen kényelmesen lehetett aludni, és különféle gyümölcsfák teremtek az év minden szakában [I.45.]
– az Átjárókra idővel rontás nehezedett, amely kb. ezer évvel ezelőtt, a Százéves Háború idején lett észrevehető [I.43.]
– e rontás oka valószínűleg az, hogy az Átjárókat már a Sötét Úr hatalmától megrontott Saidin használatával készítették
– az Átjárók fokozatosan nyirkossá és nyomasztóvá váltak, majd elsötétültek
– Faile úgy véli, 3-400 éve sötétek az Átjárók [IV.14.]; Loial viszont azt mondja, hogy hosszú nemzedékek óta sötétek [IV.18.] (elvileg egy nemzedék úgy 150 év lehet, vö. I.1.G.)
– később egyesek nem tértek vissza az Átjárókból, vagy megbomlott elmével tértek vissza, a Fekete Szélről beszélve
– pontos emlékük soha nem volt arról, hogy mi történt, de többé nem voltak képesek nevetni, és rettegtek a szél hangjától
– rajtuk valamelyest segíthettek az Aes Sedaiok, de ők sem tudták visszaadni teljes egészségüket
– jelenleg az Átjárók használatát az összes Stedding összes Vénjének közös rendelete tiltja mind Ogierek, mind emberek számára
– már Loial születése előtt sem használta senki az Átjárókat [I.43.]
– ez a tiltás több, mint száz éve van érvényben [II.36.]
– az Átjárók ma az Árnyfattyakra is veszélyt jelentenek; még az Enyészek is félnek használni őket [II.16.]
– a Rontás hatása az Átjárókon belül ma a Saidart is megrontja [I.45.]
– megérintésének élménye hasonlít a Saidin megérintéséhez: Egwene úgy írja le, mintha undorító, zsíros füstön nyúlna keresztül egy tiszta vizű kupáért [II.39.]
4. A Fekete Szél
A. A Fekete Szél mibenléte
– a Machin Shin, vagyis Fekete Szél az Átjárókat kísértő veszedelem, amely felfalja azoknak a lelkét, akiket beér
– aki túlélte a Fekete Széllel való találkozást, az öntudatlan, elme és lélek nélküli testként viselkedik: nincs arckifejezése, szeme üres, nincsenek szándékai; mozogni képes, ha irányítják, de nincsen igénye semmire [II.36.]
– senki nem tudja pontosan, hogy mi is a Fekete Szél; Moiraine az alábbi elméleteket ismeri róla [I.45.]:
– valami, ami az Őrület Idején vagy még az Árnyék Háborújának idején jött létre [mint Árnyfattya? a IV.16-ban ez a lehetőség is meg van említve], az Átjárókba rejtőzött el, és képtelen kijutni
– valami, ami az Átjárók saját világának feneketlen mélyében amúgy is létezik, és felszínre tör, a tulajdonképpen élőlénynek tekinthető Átjárókon élősködő lényként
– valami, ami magából az Átjárók megrontásából, a pusztulásból jött létre
– Verin [II.33.] szerint talán ez maga az őrület és kegyetlenség eszenciája
– a Fekete Szél és Fain találkozása [I.47.] arra enged következtetni, hogy a Machin Shin sok hangja több, különböző természetű entitás, amelyek közül egyesek magukhoz hasonlónak találják Faint, mások viszont rettegnek tőle
– a Barna Ajah (legalábbis Verin) tudomása szerint a Machin Shin nem használható őrként: nem kényszeríthető semmire, és rábeszélni sem lehet; Fain azonban képes volt erre [II.33.]
– Verin szerint az is lehetetlen, hogy a Fekete Szél elhagyja az Átjárókat [II.36.]
B. A Fekete Szél leírása
– a Fekete Szél közeledése jó előre meghallható, mint távoli szélzúgás, amely egyre hangosodik [I.45.]
– közelebb érve a szél hangjában beszédhangok válnak fokozatosan kivehetővé
– eleinte ezek érthetetlenek, de megértés nélkül, küszöbalatti módon is iszonyatot és undort keltenek
– közelebbről a szél hangja őrült sikoltozásra, kacagásra és üvöltésre emlékeztet, amely hátborzongató dolgokról beszél; egészen közelről a hangok teljesen érthetővé válnak, pl.:
    [I.45.] Flesh so fine, so fine to tear, to gash the skin; skin to strip, to plait, so nice to plait the strips, so nice, so red the drops that fall. Blood so red, so red, so sweet; sweet screams, pretty screams, singing screams, scream your song, sing your screams…
    [II.33.]Blood so sweet, so sweet to drink the blood, the blood that drips, drips, drops so red; pretty eyes, fine eyes, I have no eyes, pluck the eyes from out of your head; grind your bones, split your bones inside your flesh, suck your marrow while you scream; scream, scream, singing screams, sing your screams…
– közelről tényleges szélként fizikailag érezhető a Fekete Szél
– ha a Fekete Szél már kinyitáskor egy Kapu mögött vár, akkor a kinyitott Kapu tompa ezüstös tükröződő felülete helyett mattfekete, szinte fényt felszívó felület látható, amely meg is indul kifelé az Átjárókból [II.33.]
– nincsen senkinek tudomása más esetről, amikor a Machin Shin eleve ott várt volna egy Kapunál [II.36.]

 

...

 
 
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 

A chat nem müködött, úgyhogy mostantól a "venégkönyv/chat" használódik a helyett.

 

Tulajdonságok

Az Ogier népről

Kultúra

Kapcsolatok a külvilaggal

A Seanchan Ogierek

Az Átjárók

 

Könyvismertetők

 

 The World of ROBERT JORDAN'S the WHEEL OF TIME

Új tavasz

A Világ Szeme

A Nagy Hajtóvadászat (részlet 1.)

A Nagy Hajtóvadászat (részlet 2.)

Az Újjászületett Sárkány

Hódít az Árnyék (részlet 1.)

Hódít az Árnyék (részlet 2.)

Mennyei Tűz

A Káosz Ura

A Kardok Koronája

A Tőrök Útja

A tél szíve II. (részlet 1.)

A tél szíve II. (részlet 2.)

Az alkony keresztútján

Álmok tőre

Álmok tőre II. 

 
Indulás: 2007-03-30
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?